<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d2287056896757170543\x26blogName\x3dHandicap+en+samenleving\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://handicap-en-samenleving.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dnl_NL\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://handicap-en-samenleving.blogspot.com/\x26vt\x3d-7403809015701882631', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Discriminatie op grond van handicap

Ikzelf werd deze week pijnlijk geconfronteerd met het feit dat ik een hoorhandicap heb en dat niet iedereen daar rekening mee wil houden. Een hulpverlener nota bene weigerde rekening te houden met mijn handicap en ging achter mijn rug om door met vragen stellen. Zelfs na dat ik hem als verschillende malen had gemeld dat ik het mondbeeld nodig heb (liplezen) om iemands woorden te kunnen verstaan.

Meteen daarna las ik het verhaal van Marloes, die in een Valys-taxi werd geweigerd omdat ze een blindengeleidehond bij zich had.

Welke rechten heb je eigenlijk als gehandicapte? Je moet toch dit soort discriminatiegevallen ergens kunnen melden?

Op het MSweb vond ik een artikel (en links) die me wat wijzer maakte.

Validisme en gender / druk 1<br>Y. Brok-Rouwendal & Y. den Brok-Rouwendal
Validisme en gender
Over leven met een handicap

Labels:

« Home | Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »
| Next »